Het kleurenmonster is terug en hoe! Bij uitgeverij De Vier Windstreken is het derde prentenboek over het kleurenmonster verschenen: "Het kleurenmonster: de emotiedokter". Ook dit deel is geschreven en geïllustreerd door Anna Llenas. In dit deel voelt Nina zich raar, omdat ze iets heeft gedaan wat ze eigenlijk niet wilde. Samen met het keurenmonster, die inmiddels emotiedonker is, probeert ze haar emoties te omschrijven en met de EHBO-kit voor hulp bij emoties, gaan ze samen op zoek naar prettige, rustgevende activiteiten, zodat Nina zich weer fijn gaat voeren.
In het eerste deel probeert het kleurenmonster met hulp van een meisje zijn emoties te ontrafelen. Een geweldig prentenboek om met jonge kinderen te praten over de verschillende emoties en deze te leren herkennen. Want ben je nu bang, boos, verdrietig of misschien wel verliefd? En welk gedrag is passend bij welke emotie? In het tweede prentenboek over het kleurenmonster is het kleurenmonster erg zenuwachtig, want hij gaat in dit deel voor het eerst naar school. Een spannende gebeurtenis, die voor heel veel kleuters natuurlijk heel herkenbaar is.
Waar de eerste twee prentenboeken over het kleurenmonster vooral gericht zijn op het herkennen van de verschillende emoties, gaat het in dit derde deel vooral over het kunnen reguleren van emoties. Emotieregulatie is één van de executieve functies, die ons in staat stelt om emoties te herkennen, te begrijpen en te reguleren, waarbij kinderen leren om hun reacties op emotionele situaties te beheersen. Kinderen moeten leren hun emotie te herkennen, deze te reguleren en te uiten met een passende reactie en hoe zij weer rustig kunnen worden, nadat ze een heftige emotie hebben ervaren.
Als leerkracht loop ik er best wel eens tegenaan dat kinderen moeite hebben met het reguleren van hun emoties, waardoor ze vaak een - in mijn ogen - ongepaste reactie laten zien op iets dat is voorgevallen. Kinderen reageren bijvoorbeeld met extreem boos gedrag, wanneer ze in feite teleurgesteld zijn over het verliezen van spelletjes. Wanneer je teleurgesteld bent over een verloren spelletje, is het in groep 4 immers niet gepast om de winnaar een klap in zijn gezicht te geven en de dobbelstenen door de klas te smijten. Bovendien zal dit kind door de extreme stress die het ervaart, de rest van de dag waarschijnlijk geen leerstof meer kunnen opnemen. Emotieregulatie is dan ook van groot belang om doelgericht te leren handelen, goed te leren communiceren en om betekenisvolle relaties met anderen op te bouwen.
De boeken van Anna Llenas kunnen kinderen (en leerkrachten) goed helpen om inzicht te krijgen in de wereld van emoties. "Het kleurenmonster: de emotiedokter" biedt bovendien via de EHBO-kit voor hulp bij emoties, via een grote uitvouwposter midden in het boek. 36 ideeën om rustig te worden en ons beter te voelen, zoals in je dagboek schrijven, van de zon genieten aan yoga doen of een mandala inkleuren. In het boek wordt ook het idee gegeven om zelf een eigen EHBO-kit voor hulp bij emoties te maken.
Anna Llenas studeerde zowel Grafisch Vormgeven als Creatieve Psychotherapie en Psychologische Training. Naast het schrijven van kinderboeken, werkt Llenas als professor en kunsttherapeut, gespecialiseerd in kunst- en emotionele educatie. Het is dan ook niet voor niets dat de boeken over het kleurenmonster stuk voor stuk populair zijn. Ik denk dat de meeste (kleuter)leerkrachten wel een exemplaar van "Het kleurenmonster" in de kast hebben staan of al eens geld hebben geïnvesteerd in één van de producten die op de markt zijn verschenen, zoals pluche kleurenmonsters, speelfiguren, een bordspel of onderwijsprojecten. Dit jaar verschijnt het kleurenmonster mandalakleurboek, waarnaar in dit prentenboek verwezen wordt. Met drie prentenboeken om centraal te stellen, wordt het alleen maar leuker om een leerzaam kleurenmonster project te organiseren natuurlijk!